Er is in de loop der jaren veel veranderd, zo ook wat betreft het rijbewijs. We vertellen je graag wat over de geschiedenis. Over tijden waarin het rijbewijs nog helemaal niet bestond, het examen maar 4 gulden kostte en hoe alles zich heeft ontwikkeld naar de huidige situatie.

Een examen van 4 gulden

De eerste auto’s verschenen in ons land in 1896. In de file staan hoorde er toen niet meteen bij. Er reden in 1900, vier jaar later, nog maar zo’n tweehonderd auto’s rond. Een rijbewijs was tot die tijd nog niet verplicht. Dit veranderde vijf jaar later toen de Motor- en Rijwielwet werd ingevoerd. Vanaf dat moment moest je een rijbewijs hebben. Een examen voor dit rijbewijs was alleen nog niet nodig, je kon het papiertje gewoon aanvragen. Op 1 september 1925 werd het Centraal Bureau voor de afgifte van Bewijsstukken van Rijvaardigheid (CBBR) opgericht. Dit bureau stelde een rijexamen in voor het rijbewijs. Het examen kostte 4 gulden.

Het eerste rijexamen in Amsterdam

In 1927 werden zoals net genoemd de eerste rijexamens afgenomen. Hieronder is een video te zien van hoe dit in z’n werk ging. Op een drukke straat, midden in de stad, moesten deelnemers hun vaardigheden in de auto laten zien. Dit terwijl een examinator met bolhoed streng toekeek.

Het eerste leerboek

In 1955 kwam het eerste leerboek op de markt waarin de eisen voor het praktijkexamen te vinden waren. De professionalisering van het rijexamen zette vanaf dat moment door. Zo werd in 1963 het theorie-examen niet meer mondeling maar schriftelijk afgenomen. De invloed van de examinator op de uitslag werd hierdoor uitgesloten en er ontstond meer gelijkheid in de examens . De duur van het praktijkexamen werd daarnaast verhoogd naar drie kwartier. Zo was er genoeg tijd om alle onderdelen rustig af te werken.  Verder werd in 1984 ingesteld dat kandidaten pas praktijkexamen mogen doen na het behalen van het theorie-examen.

Van papier naar kunststof

Het papieren rijbewijs werd op 1 oktober 2006 vervangen door de kunststof kaart. Belangrijke reden om het nieuwe rijbewijs in te voeren was de betere beveiliging tegen fraude en vervalsing. Dit is van belang omdat het rijbewijs in Nederland ook als algemeen identiteitsbewijs kan worden gebruikt.