Zijn dodehoekverklikkers nou wel of niet toegestaan tijdens het praktijkexamen? De Dordrechtse autorijschool Arnold vond dat de dodehoekverklikker gebruikt zou mogen worden totdat over het gebruik van het hulpmiddel besluit is gemaakt. Echter meldt het CBR dat deze middelen verboden zijn tot er een definitief besluit is genomen.

 

De dodehoekverklikker

Door de technologische vooruitgang worden auto’s steeds veiliger gemaakt met extra hulpmiddelen. Deze middelen passen alleen nog niet in de huidige regelgeving van het CBR. De auto’s van rijschoolhouder Arnold zijn standaard uitgerust met een Rear Vehicle Monitoring (RVM)-systeem, zoals de dodehoekverklikker heet. Uit ervaring van de rijschoolhouder is gebleken dat examinatoren er wisselend mee omgaan: soms mocht het hulpmiddel aan blijven en in andere gevallen moest hij direct uitgeschakeld worden. De rijschoolhouder is het niet eens met het besluit van het CBR en heeft hiertegen bezwaar gemaakt.

Bezwaar maken

Het CBR is naar aanleiding van het bezwaar van de Dordrechtse rijschoolhouder in gesprek gegaan met de brancheverenigingen. “ De algemene boodschap is op dit moment dat hulpmiddelen niet zijn toegestaan, maar dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden”, aldus het CBR.

Op 4 september wordt tijdens het branchevoorzittersoverleg  het voorstel met de VRB, de Bovag en de FAM aangeboden. Hieruit zal blijken of er in het kader van de nieuwe examens deze hulpmiddelen ook gebruikt mogen worden.

Pieper-Van der Post van autorijschool Arnold maakt zich grote zorgen om de gang van zaken rondom het reglement. Zij vermeldt dat het uit laten van de dodehoekverklikker niet wettelijk geregeld is en haar advocaat spreekt zelfs van machtsmisbruik. Voor nu legt zij zich erbij neer, omdat zij haar kandidaten niet wil benadelen.

Bron: Verkeerspro

De dodehoekverklikker

Door de technologische vooruitgang worden auto’s steeds veiliger gemaakt met extra hulpmiddelen. Deze middelen passen alleen nog niet in de huidige regelgeving van het CBR. De auto’s van rijschoolhouder Arnold zijn standaard uitgerust met een Rear Vehicle Monitoring (RVM)-systeem, zoals de dodehoekverklikker heet. Uit ervaring van de rijschoolhouder is gebleken dat examinatoren er wisselend mee omgaan: soms mocht het hulpmiddel aan blijven en in andere gevallen moest hij direct uitgeschakeld worden. De rijschoolhouder is het niet eens met het besluit van het CBR en heeft hiertegen bezwaar gemaakt.

Bezwaar maken

Het CBR is naar aanleiding van het bezwaar van de Dordrechtse rijschoolhouder in gesprek gegaan met de brancheverenigingen. “ De algemene boodschap is op dit moment dat hulpmiddelen niet zijn toegestaan, maar dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden”, aldus het CBR.

Op 4 september wordt tijdens het branchevoorzittersoverleg  het voorstel met de VRB, de Bovag en de FAM aangeboden. Hieruit zal blijken of er in het kader van de nieuwe examens deze hulpmiddelen ook gebruikt mogen worden.

Pieper-Van der Post van autorijschool Arnold maakt zich grote zorgen om de gang van zaken rondom het reglement. Zij vermeldt dat het uit laten van de dodehoekverklikker niet wettelijk geregeld is en haar advocaat spreekt zelfs van machtsmisbruik. Voor nu legt zij zich erbij neer, omdat zij haar kandidaten niet wil benadelen.

Bron: Verkeerspro