Het succes van 2toDrive heeft een gigantische krimp veroorzaakt in het aantal jongeren dat op een bromfiets rijdt. In de afgelopen vijf jaar is het aantal bromfietsers onder de 20 jaar met maar liefst 63 procent afgenomen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Naast het 2toDrive-programma noemt het bureau de invoering van het praktijkexamen voor de bromfiets als oorzaak voor de daling.

Begin 2015 hadden jongeren onder de 20 jaar samen bijna veertigduizend bromfietsen. In 2010 lag dit aantal nog ruim boven de honderdduizend. Opvallend genoeg is het totale aantal bromfietsen in Nederland nog wel gestegen naar 1,1 miljoen. Dit is het gevolg van de grote groep 50-plussers die een bromfiets heeft aangeschaft.

Succesvol 2toDrive

Het 2toDrive-programma, waarbij jongeren vanaf 16,5 jaar mogen beginnen met hun autorijles, heeft een sterke invloed op de populariteit van de bromfiets onder jongeren tussen de 16 en 20 jaar oud. Sinds de pilot eind 2011 hebben meer dan 100.000 jongeren via dit programma vervroegd hun rijbewijs gehaald. In dezelfde periode sloeg het bromfietsbezit onder jongeren om van een stijgende naar een dalende lijn. Momenteel hebben nog maar 14.000 16- en 17-jarigen een bromfiets en 25.000 jongeren van 18 en 19 jaar oud.

Een tweede oorzaak die het CBS aandraagt voor de omslag is de invoering van het praktijkexamen voor bromfietsen in 2010. Hierdoor werd het minder eenvoudig om een bromfietsrijbewijs te halen. Overigens is het niet zo dat jongeren massaal de bromfiets hebben ingeruild voor de auto. Ook het autobezit onder jongeren neemt namelijk sterk af.

50-plussers brommen meer

In tegenstelling tot jongeren bezitten 50-plussers juist vaker een bromfiets dan vijf jaar geleden. Het bromfietsbezit onder deze groep is sinds 2010 met 32 procent gestegen naar 465 duizend bromfietsen begin 2015. Ruim veertig procent van de 1,1 miljoen bromfietsen is daardoor nu eigendom van een persoon van 50 jaar of ouder. Deze stijging is volgens het CBS slechts gedeeltelijk toe te schrijven aan de bevolkingsgroei.

Bron: Verkeerspro